Η κυρίως έκθεση στους βασικούς χώρους του Ζαππείου Μεγάρου, όπου γκαλερί από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν τις προτάσεις τους.

a.antonopoulou.art (Αθήνα), Agathi Kartalos (Αθήνα), Alibi (Αθήνα), Alma Contemporary Art Gallery (Αθήνα-Τρίκαλα), Anna Pappas Gallery (Μελβούρνη), Argo Gallery (Αθήνα), Αrt Appel Gallery (Aθήνα), Arusha Gallery (Εδιμβούργο), Astrolavos Art Galleries (Αθήνα), Cheapart (Αθήνα), Citronne Gallery (Αθήνα-Πόρος), Crux Galerie (Αθήνα), Donopoulos International Fine Arts (Θεσσαλονίκη), ekfrasi-yianna grammatopoulou (Αθήνα), Eleftheria Tseliou Gallery (Αθήνα), Eleni Koroneou Gallery (Αθήνα), EPsilon Art Gallery (Λουτράκι), Evripides Art Gallery (Αθήνα), Gallery “7” (Αθήνα), ArtPrisma (Πειραιάς), Gallery d’ Arte (Νιού Τζέρσεϊ), Genesis Gallery (Αθήνα), i-D Projectart (Αθήνα), Ikastikos Kiklos Sianti (Αθήνα), Ileana Tounta Contemporary Art Center (Αθήνα), Kalfayan Galleries (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), kaplanon5 art gallery (Αθήνα), Mihalarias Art (Αθήνα), Papatzikou Gallery (Βέροια), PeriTechnon Karteris (Αθήνα), Renatino Gallery (Λευκωσία), Skoufa Gallery (Αθήνα), Skoufa Gallery Mykonos (Μύκονος), Τechnohoros  Art Gallery (Αθήνα), The Breeder (Αθήνα), Zina Athanassiadou Gallery (Θεσσαλονίκη).  

Το Μέλλον Είναι το Τώρα? 

Σημαντικές διεθνείς προσωπικότητες από τον κόσμο της τέχνης- διευθυντές μουσείων, επιμελητές φουάρ, ιστορικούς τέχνης – προσκαλεί η ανεξάρτητη επιμελήτρια Κατερίνα Νίκου που φέτος, για δεύτερη χρονιά, υπογράφει το πρόγραμμα συζητήσεων της Art Athina με κεντρικό άξονα συζήτησης το ερώτημα “Το μέλλον είναι το Τώρα;”

Το πρόγραμμα των Ομιλιών της φετινής Art-Athina, ακολουθεί τη δομή του προηγούμενου έτους, θέτοντας ερωτήματα που αφορούν τον διεθνή λόγο της τέχνης. Το 2018, αναπτύξαμε ζητήματα σχετικά με τους μη κερδοσκοπικούς και εμπορικούς χώρους στην Αθήνα από το 2000 και μετά, με τον ρόλο των εικαστικών ως επιμελητών, τη φιλοσοφία πίσω από μια επιμέλεια και την ανταλλαγή γνώσης μεταξύ της τέχνης και του κοινού. Με το ίδιο σκεπτικό, αυτή τη χρονιά προσκαλούμε το κοινό να παρακολουθήσει μια σειρά επιμελημένων συζητήσεων, σε μια προσπάθεια να αξιολογήσουμε το παρελθόν αλλά και να σκεφτούμε το αχανές μέλλον. Στη σύγχρονη εποχή, όπου ο χρόνος χρησιμεύει ως μηχανή επιτάχυνσης, δεν έχουμε άλλη επιλογή παρά να αντιληφθούμε το παρόν ως ένα πολύ σύντομο μέλλον. Παράλληλα, προσπαθούμε να αντιδράσουμε στις ανάγκες μιας παγκόσμιας ρητορικής και να δημιουργήσουμε μοναδικές καίριες στιγμές για τις προηγούμενες, τις παρούσες και τις μελλοντικές γενιές. 

Αισθανόμαστε την ανάγκη να αμφισβητήσουμε και να επεκτείνουμε τη γνώση, δεδομένου ότι η τέχνη έχει μια πτυχή ερεθίσματος ικανού να προάγει μια επανάσταση. Από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής της, η Art Athina αποτελεί σταθερό θεσμό στην εικαστική σκηνή της πόλης που επενδύει στην πνευματική ικανότητα του κοινού. Επιπλέον, η διοργάνωση δημιουργεί κοινωνικούς χώρους όπου το κοινό συναντιέται και αλληλοεπιδρά. Συνεπώς, αυτή τη χρονιά θέτουμε ζητήματα που θεωρούμε ότι είναι ακόμα σημαντικά και απαραίτητα για τις σύγχρονες συνθήκες. 

Πρόγραμμα

Σάββατο 14/09 

16:00-17:00

Το ενεργειακό πεδίο του σύγχρονου πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη.

Ορέστης Ανδρεαδάκης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Συραγώ Τσιάρα, Διευθύντρια 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης&Διευθύντρια MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Θούλη Μισιρλόγλου, Καλλιτεχνική Σύμβουλος & Γενική Συντονίστρια Καλλιτεχνικού Προγράμματος Φεστιβάλ Δημητρίων 2019, Προϊστάμενη Τμήματος Συλλογών MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης & Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

18:00-19:00

Υπάρχει στρατηγική για τον σύγχρονο πολιτισμό στη χώρα;

Νικόλας Γιατρομανωλάκης, Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού ΥΠΠΟΑ

Σταματία Δημητρακοπούλου, Καλλιτεχνική Διευθύντρια, Art Athina

Κατερίνα Λυμπεροπούλου, Δημοσιογράφος, the toc & συντονίστρια

19:00-20:00 

Σκέψεις για την επιμέλεια (συζήτηση στα Αγγλικά)

Μαρίνα Φωκίδη (Επιμελήτρια, συγγραφέας, Αθήνα, Ελλάδα)

Severin Dünser (Επιμελητής σύγχρονης τέχνης, Μουσείο Belvedere, Βιέννη, Αυστρία)

(επιμέλεια, συντονισμός συζήτησης Κατερίνα Νίκου)

Κυριακή 15/09

19:30-20:30 

Η συμβολή των ιδιωτικών μουσείων και ιδρυμάτων στην σύγχρονη εικαστική σκηνή.

Αφροδίτη Γκόνου (Σύμβουλος Τέχνης, Σύμβουλος προγράμματος σύγχρονης τέχνης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Αθήνα, Ελλάδα)

Αφροδίτη Παναγιωτάκου (Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, ΗΠΑ, Ελλάδα)

Γιώργος Τζιρτζιλάκης (Επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Eλλάδα, Καλλιτεχνικός σύμβουλος του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, Αθήνα, Ελλάδα) 

(επιμέλεια, συντονισμός συζήτησης Κατερίνα Νίκου)

Δευτέρα 16/09

18:00-19:00

Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης και του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου στο πλαίσιο της Art Athina 2019.

Μένη Στρογγύλη ( Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, Αθήνα, Ελλάδα)

Κατερίνα Νίκου (επιμελήτρια & συντονίστρια του εκπαιδευτικού προγράμματος)

Αγγελική Αντωνοπούλου, γκαλερί a.antonopoulou.art

Νίκος Αρβανίτης, εικαστικός

και οι συμμετέχοντες φοιτητές και φοιτήτριες της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Αθήνα

(επιμέλεια, συντονισμός συζήτησης Κατερίνα Νίκου)

100% Risk, 100% Trust: Προς Μία Νέα Εικάστικη Περφόρμανς 

Το LIVE είναι το πρόγραμμα περφόρμανς από εικαστικούς καλλιτέχνες που εκ- προσωπούνται από τις συμμετέχουσες γκαλερί της Art Athina 2019 και θα πραγματοποιηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της φουάρ σε πολλαπλές τοποθεσίες στο Ζάππειο Μέγαρο. 

Το LIVE είναι μια τριήμερη πρωτοβουλία της Art Athina, που επιμελείται η Σωζήτα Γκουντούνα και προβάλει τον πειραματισμό με το “Νέο Εικαστικό Περφόρμανς” και τις προεκτάσεις του για την ευρύτερη σύγχρονη πολιτιστική παραγωγή. 

Χαιρετίζοντας τη ποικιλομορφία στη πρακτική του περφόρμανς και τις δημιουργικές βιομηχανίες, η φετινή έκδοση φωτίζει την εξέλιξη της θεατρικότητας από την προέλευσή της στο θέατρο έως τη σημερινή της εφαρμογή σε άλλες μορφές τέχνης, και επικεντρώνεται στις πρακτικές συνεργασίας μεταξύ ιστορικών εικαστικών καλλιτεχνών που έχουν πειραματιστεί με το περφόρμανς και νεότερων καλλιτεχνών.

Πλαίσιο 

Η σύγχρονη περφόρμανς συχνά εξαρτάται από τη διαιώνιση των κυρίαρχων αφη- γήσεων όσον αφορά το τι καθιστά αυτό το μέσο. Το Live στοχεύει να ξεδιπλώσει καθώς και να αμφισβητήσει αυτές τις αφηγήσεις καλώντας εικαστικούς καλλιτέχνες που δεν έχουν πειραματιστεί με το μέσο του περφόρμανς, καθώς και εικαστικούς καλλιτέχνες που έχουν διερευνήσει την ιστορικότητα του μέσου και που προσπαθούν να κατασκευάσουν μια διαφορετική οπτική και ένα διεπιστημονικό μέλλον για το περφόρμανς. 

Το LIVE στοχεύει να ερευνήσει τόσο το οπτικό όσο και το αισθητικό δυναμικό της έννοιας του performativity, ειδικά στο πλαίσιο των σύγχρονων εμπορικών έκθεσεων τέχνης καθώς και του αθηναϊκού πολιτιστικού περιβάλλοντος. 

Η Σωζήτα Γκουντούνα χρησιμοποιεί το ανεπίσημο μάντρα της Μπιενάλε Performa της Νέας Υόρκης: 100% Risk και 100% Trust, για να τονίσει τη βαθιά δέσμευση στην πλήρη εμπιστοσύνη που πρέπει να παρέχεται στους εικαστικούς και το ρίσκο που αυτή η πρακτική συνεπάγεται για την ανάθεση και την παραγωγή οραματικών έργων με βάση τη χρονικότητα από καλλιτέχνες που για πρώτη φορά πειραματίζονται με το περφόρμανς.

Performances σε Kρυφό Xρόνο

Pop-up παράλληλες εικαστικές περφόρμανς σε πολλαπλούς χώρους στο Ζάππειο λαμβάνουν χώρα με τη συμμετοχή εικαστικών, χορευτών, ηθοποιών, και σκηνοθετών.

Κλίτσα Αντωνίου

Ρίχνοντας την Πέτρα

Γκαλερί Σκουφά

Το πρότζεκτ έχει ως αφετηρία τη βιομηχανική άσκηση 2 του Μέγιερχολντ  «Ρίχνοντας την Πέτρα » (ακριβής διάρκεια 1, 32 λεπτά). Αξιοποιώντας τις θεωρητικές και ιστορικές ερευνητικές διαδικασίες (που έχουν διαμορφώσει αυτό το έργο), η Αντωνίου ισχυρίζεται ότι η επαναστατική ιδέα του Μέγιερχολντ, ανεξάρτητα από τον ιδεαλισμό που συνόδευε τη σύλληψή του, προκαλεί πολλές καυστικές ερωτήσεις σχετικά με το χρονογράφημα του ατόμου, που βρίσκεται στο μεταίχμιο της καλλιτεχνικής και κοινωνικής επανάστασης. Το πρότζεκτ ανατέθηκε το 2017 από το Μουσείο της Αγίας Πετρούπολης, για τον εορτασμό των εκατό ετών από την επέτειο της Ρωσικής Επανάστασης. Στη δράση της Αθήνας, ένας χορευτής ενσαρκώνει το ACT μπροστά από την οθόνη.

Λυδία Βενιέρη

Σκακιέρα

 i-D PROJECTART

Πιόνια από σκάκι κατασκευασμένα με σίδερο τοποθετούνται στο Ζάππειο. Η διάμετρος από βάσεις των έργων ταιριάζει σε μέγεθος με τα πλακάκια. Τα κόκκινα πιόνια αντιπροσωπεύουν τον δυτικό αρρενωπό στρατό του ηλίου και τα μαύρα της Σελήνη και των ανατολικών αμαζόνων της. Το παιχνίδι παίζεται με ομάδες.

Λυδία Βενιέρη

Ταρώ του Έρωτα

 i-D PROJECTART

Σε μια σκηνή η εικαστικός θα αναλύσει στο κοινό τις κάρτες που επινόησε βασισμένη στην στρατηγική της έξυπνης αγάπης.

Ο Δημήτριος Βασιλάκης συνοδεύει τη δράση με το μουσικό έργο «Πασιφάη».

Σοφία Γκααφάρ

Spoon Me

Alibi Gallery

Ένα παιχνίδι για δύο. Οι επισκέπτες κάθονται απέναντι από τον καλλιτέχνη και τους σερβίρετε ένα μπολ με σούπα ντομάτας. Τα γράμματα ζυμαρικών που περιέχει μέσα η σούπα καλούνται με αυτά να σχηματίσουν μία λέξη. Κάθε επισκέπτης και μία καινούργια λέξη. 

Μάριον  Ιγγλέση

Σπόνδηλοι

έκφραση – γιάννα γραμματοπούλου

Το φρέσκο αποτύπωμα που αφήνουν οι επαναλαμβανόμενες πιέσεις από δάχτυλα, γροθιές, 
γόνατα και μηρούς πάνω σε μαλακό πηλό. Οι χειρονομίες είναι σύντομες, ακριβείς, απολαυστικές. Πρώτα ανεπαίσθητες, ιδιωτικές, αποκτούν εύρος και εμπλέκουν ολόκληρο το σώμα. Τα ‘αρνητικά’ τμήματα πηλού που παράγονται γίνονται οι σπόνδυλοι ενός άλλου σώματος.

Ελένη Μυλωνά

SeaMonster Monk

Cheapart

Το έργο SeaMonster Monk είναι μια ζωντανή οπτικοακουστική αφήγηση της βαθιάς θλίψης που προξενεί στην εικαστικό η αυξανόμενη καταστροφή που απειλεί κάθε ζωή στον πλανήτη

Νίκος Παπαδόπουλος                  

Perpetual 2015

Crux Galerie

Κατά τη διάρκεια του residencyτου εικαστικού στο CERN της Γενεύης δημιουργήθηκε το παρόν βίντεο. Στο mediaLAb μπροστά σε οθόνη 8 μέτρων μήκους οπτικοποιούνται οι εκρήξεις και οι πορείες των σωματιδίων που υπάρχουν στο χώρο με τη μορφή τελείας. Εκεί έστησε το καβαλέτο  και δημιούργησε έναν διάλογο μεταξύ της σχεδιαστικής και της ψηφιακής του τελείας. Το residency πραγματοποιήθηκε με τη χορηγία της Στέγης έπειτα από διαγωνισμό.   

Λίνα Πηγαδιώτη

LiveReadymade

Γκαλερί Σκουφά

Σκοπός της δράσης είναι να ενεργοποιηθούν οι επισκέπτες σε ένα διαδραστικό δρώμενο χρησιμοποιώντας τα μέσα και τα υλικά που μεταχειρίζεται η εικαστικός (καμβάς, χαρτιά, ακρυλικά, στένσιλ, κολάζ χαρτιών και φωτογραφιών, clippings, readymades, etc.) ως λεξιλόγιο της συγκεκριμένης εικαστικής έκφρασης.

Γιώργος Σταματάκης / Ραφίκα Σαουίς

On– PrEP

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα

Αυτή η περφόρμανς έχει ως στόχο να δημιουργήσει μια πλατφόρμα διαλόγου και να θέσει ερωτήματα σχετικά με την πρόσφατη θεραπεία πρόληψης κατα του HIV που ονομάζεται PrEP.

Η προφύλαξη πριν από την έκθεση (ή PrEP) είναι ένας νέος τρόπος για τους ανθρώπους που δεν έχουν νοσήσει από τον ιό αλλά διατρέχουν πολύ υψηλό κίνδυνο εμφάνισης του, για την πρόληψη της λοίμωξης λαμβάνουν ένα χάπι την ημέρα.

Σε έναν τεχνητό κήπο, μέσω του συμβολισμού, οι καλλιτέχνες θα προσπαθήσουν να εγείρουν ερωτήματα που έχουν γεννηθεί μέσα από αυτήν την νέα πραγματικότητα,

Δημιουργεί το PrEP ένα ηθικό δίλημμα και αν ναι γιατί ;

Είναι τελικά ο μεγάλος μας φόβος ο νικητής ; Είναι η θεραπεία απάντηση στο στίγμα που ενδέχεται να αποτελέσει ανασταλτική παράμετρο για τη λήψη της ;

Chrysanne Stathacos

Μυστικές Φεμινιστικές Δράσεις

The Breeder

Άγγελος Σκούρτης

Το Μέλλον Αργεί Πολύ

έκφραση – γιάννα γραμματοπούλου

Oεικαστικός δεμένος σε όλο το κορμί μαζί με μια νεοκλασική κολόνα του μεγάρου και έχοντας το κεφάλι σκεπασμένο με μια σημαία ελληνική που γράφει «Το Μέλλον Αργεί Πολύ». Οι θεατές δέχονται τα πολλαπλά μηνύματα της περφόρμανς για τη σχέση που έχουν οι σύγχρονοι Έλληνες με το παρελθόν και το μέλλον τους. 

Κλεοπάτρα Χαρίτου

Μαυράδι

Αγκάθι – Κartάλος

Μια γυναίκα στέκεται ανεβασμένη πάνω σ’ ένα σκαλί, φορά ένα αυτοσχέδιο φόρεμα από πλαστικό, με χέρια ανοιχτά σαν κλαριά. Σαν δέντρο. Το πρόσωπό της είναι καλυμμένο από άργιλο. Ξηρασία.

Τριγύρω της υπάρχουν λουλούδια φτιαγμένα από το ίδιο πλαστικό. 

Στα πλάγια υπάρχουν 4 ανεμιστήρες. Όλα ανεμίζουν. Το θρόϊσμα που παράγει ο αέρας είναι βασικό στοιχείο. Η γυναίκα παραμένει ακίνητη αλλά κατεβαίνει στο τέλος και περιπλανείται στους διαδρόμους. Η ωραιοποίηση του ανθρώπινου φασισμού απέναντι στη φύση είναι το θέμα της performance“Μαυράδι”.

Γιούλα Χατζηγεωργίου

The Calm

Renatino Gallery

Στο video performanceTheCalm, η εικαστικός Γιούλα Χατζηγεωργίου είναι μια γυναίκα που αγωνιωδώς προσπαθεί να ορίσει τον εαυτό της ελεύθερο από το βαρύ φορτίο που μεταφέρει. Το βαρύ παλτό που φοράει, οι εσωτερικές τσέπες του είναι γεμάτες με άμμο, συμβολίζει το εξαντλητικό σωματικό και ψυχολογικό φορτίο που «βαραίνει στην πλάτη της για χρόνια, αυτό  που συντρίβει κάθε θνητό και που τώρα προσπαθεί να αφήσει πίσω. Το έργο της δεν είναι εύκολο, με αντοχή και επαναλαμβανόμενες κινήσεις, η Χατζηγεωργίου εκτελεί ένα έντονο «τελετουργικό» προς την απελευθέρωση. 

Independent Live Projects                       

Εύα Γιαννακοπούλου                   

Πρόταση για ένα Γυναικείο Μνημείο Εργασίας  

Στις 30 Αυγούστου, 1918, η Φάννυ Καπλάν -μία Ρωσίδα επαναστάτρια- πυροβολεί τρείς φορές τον Βλαντίμιρ Λένιν μπροστά σε ένα εργοστάσιο στη Μόσχα. Οι δύο βολές βρίσκουν τον στόχο τους. Μετά το γεγονός η Καπλάν τέθηκε υπό κράτηση και ανακρίθηκε.  

Χρόνια μετά, τρεις γυναίκες από την Αλβανία δουλεύουν εξαντλητικά σε ένα εστιατόριο αντιμετωπίζοντας  επισφαλείς εργασιακές συνθήκες.

Χρύσα Δουργουνάκη  

Το Εμπόδιο         

Ο Ρήτορας είναι σε θέση να μιλήσει για διάφορα θέματα μπροστά σε κοινό. Η ευγλωττία είναι ένα εκφραστικό γλωσσικό εργαλείο που μπορεί κανείς να το καλλιεργήσει και να ξεπεράσει τη δυσκολία έκθεσης του εαυτού του.

Ντέλια Γκονζάλεζ         

FROM HERE TIL ETERNITY        

Νοσταλγία, ίχνη παιδικής ηλικίας διασκορπισμένα. Χαμένη διαίσθηση ή είναι; Η αφήγηση ανέπαφη με τον αυθορμητισμό που αναδύεται με εκδίκηση ξεδιπλώνοντας τη μεγαλοφυΐα του εγώ. Το πνεύμα διεγείρεται καθώς ξετυλίγονται οι ιστορίες. Δεν υπάρχουν ερωτήσεις μόνο για χορευτές. ΑΠΟ ΕΔΩ ΩΣ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ

Περφόρμανς: Ντέλια Γκονζάλεζ και Βιβή Μπρακουμάτσου 

Κοστούμια: Remember fashion

Ίρις Καραγιάν                  

MUTATE               

Το MUTATE βασίζεται στην παράσταση Unauthorised (2019) της Ίρις Καραγιάν. Ποπ βίντεο κλιπ, YouTube βίντεο με πρωταγωνιστές τον Muhammad Ali και τον John McEnroe, αντιγράφονται και μεταλλάσσονται δημιουργώντας μια χορογραφική παρτιτούρα που αλλάζει και μετατρέπει αφηγήσεις και νοήματα. 

Οντέτ Κουζού

Feed me 

Το Feed me είναι μία live performance που αποτελεί μέρος της συνεχόμενης έρευνας της καλλιτέχνη πάνω στις σχέσεις που ενεργοποιούνται γύρω από την πράξη του φαγητού μέσα στην ελληνική οικογένεια και κοινωνία. Στο φαγητό ήδη προσάπτονται ιδιαίτερα φορτισμένες έννοιες, καθώς είναι όχι μόνο ένα μέσο μετάδοσης θρεπτικών ουσιών αλλά και μέσο συναισθηματικής μετάδοσης. Καθισμένη σε ένα στρωμένο τραπέζι η καλλιτέχνης καλεί τους θεατές να την ταΐσουν, προκειμένου να εξετάσει την συναισθηματική επίδραση αυτής της πράξης. Πώς το μοιράσμα του φαγητού να μεταφέρει συναισθήματα από τον δότη στον αποδέκτη? 

Αλίκη Κρικίδη                 

Emaki – Aucun Oubli n’est pas Innocent

Η  δράση αναφέρεται στη μνήμη ως αναστολή χρόνου σε προσωρινά διαστήματα. Κίνηση απτικών μεταβάσεων σε φυσικές επιφάνειες.

MindTheFact (Ιωάννα Βαλσαμίδου/ Γιολάντα Μαρκοπούλου)     

Lucky Strike

Η αφηγηματική των κοινωνιών ανά τον πλανήτη αλλάζει. Η παγκοσμιοποίηση, η ψηφιοποίηση της πληροφορίας και ο εθνικισμός δημιουργούν νέες προκλήσεις στην κατεύθυνση του εύκολου πλουτισμού. Σε ποιο βαθμό συμμετέχουμε σε μια αυτοματοποιημένη διαδικασία παραγωγής χρήματος και ανέσεων; Είμαστε πραγματικά ελεύθεροι να επιλέξουμε την έκταση της εμπλοκής μας στην εποχή ενός διαρκώς αυξανόμενου τζόγου; Και υπάρχει κάτι που πρέπει να κατανοήσουμε για τον εαυτό μας, αν κοιτάξουμε πιο στενά εκείνους που έχασαν όχι μόνο την ιδιοκτησία αλλά και την ταυτότητά τους; Οι συμμετέχοντες και το κοινό θα αλληλεπιδράσουν σε ένα παιχνίδι εξερεύνησης γύρω από τις έννοιες του υλισμού, του πολέμου, της φυγής και του Άλλου. Η παράσταση περιλαμβάνει ντοκουμέντα και υλικό από τη μακροχρόνια καλλιτεχνική έρευνα που ξεκίνησε το 2015 στο πλαίσιο του mind the fact (Ιωάννα Βαλσαμίδου, Γιολάντα Μαρκοπούλου) με τη συμμετοχή ανθρώπων που είχαν εμπλοκή κατά το παρελθόν με τoν παθολογικό τζόγο. 

Μαριέλα Νέστορα         

Choreographing Liveness A series of undisclosed actions

Χαρά Πιπερίδου              

Amor-logie plus é loignée

Η περφόρμανς αποτελεί μια σύμφυρση αφηγήσεων του έρωτα – βασισμένη σε κείμενα του George Bataille («Μαντάμ Εντουαρντά» / «Ο Ερωτισμός») και ποιήματα του Jalaluddin Rumi( «Ο Αγαπημένος») – και συνθέτει ένα τοπίο ομολογίας και εξαΰλωσης του εαυτού.

Η “Έρωτο-λογία» αυτή ενσαρκωμένη υπό τον μανδύα εικονοποιημένων υπαινικτικών λεκτικών στοιχείων, επιθυμεί να αποπνεύσει μία απόκοσμη αύρα.

Ηχητικό τοπίο : Nikos Vittis.

Πάνος Σκλαβενίτης    

How to be seen (and heard) 4 / The poetics of failure

Επιτέλεση: Τάνια Βαρβέρη, Θάνος Γκίκας, Μαρκέλλα Ξυλογιαννοπούλου, Ηλίας Ταφαρούτσι 

ToHowtobeseen(andheard) είναι ένα έργο σχετικά με την καλλιτεχνική ορατότητα και την ποιητική της αποτυχίας, που αποτελείται από μια σειρά -καταδικασμένων εκ των προτέρων να αποτύχουν- δράσεων αυτοπροβολής.     

Άννα Τζάκου   

encounters without division: a durational performance                

Για μια συνάντηση με τον εαυτό, τον άλλον και το χώρο. Δεν υπάρχουν θεατές. Δεν υπάρχει αφήγημα. Δεν μιλάμε για τίποτα και για κανέναν. Συμβαίνει μόνο η παρατήρηση και η άμεση εμπειρία: Πόσο συγχρονισμένοι με το παρόν είμαστε; Τί υπάρχει μεταξύ των σωμάτων όταν ψάχνουν για κατανόηση πέρα από την κατανόηση των λέξεων;

Ιδέα, facilitation, performance: Άννα Τζάκου 

guest-performanceartists: Αντώνης Αντωνίου, Νέλη Πουλοπούλου, Δέσποινα Χατζηπαυλίδου.

κιθάρα-soundcapes: Βασίλης Τζαβάρας

Videodesign: Ερατώ Τζαβάρα.

Δέσποινα Χατζηπαυλίδου       

Δεξιόστροφα, χωρίς την φυσική της παρουσία

Performance, μέρος του project «αιδ-ως-δυο» των Εύα Κολιοπάντου και Δέσποινα Χατζηπαυλίδου. Τα κύρια θέματα του υλικού αφορούν την πορνογραφία, τα social media, το γυναικείο σώμα, τον ερωτισμό και το queer στοιχείο. Η συγκεκριμένη παρουσίαση προκύπτει από μέρος του υλικού και αποτελεί έναν υβριδικό τρόπο παρουσίασης ενός καλλιτεχνικού έργου.

Λίγα πράγματα έχουν συνδεθεί τόσο έντονα με το ελληνικό καλοκαίρι, όσο ο θερινός κινηματογράφος. Μέσα στον ιστορικό κήπο του Ζαππείου βρίσκεται ο παλαιότερος κινηματογράφος της Αθήνας, η Αίγλη Ζαππείου, ο οποίος ιδρύθηκε το 1903. 

Στον καταπράσινο κήπο του κινηματογράφου, που αντηχεί την παλαιά γοητεία του χώρου, θα παρουσιαστεί το παράλληλο πρόγραμμα VIDEO της φετινής Art Athina, προβάλλοντας μία ειδική συλλογή βίντεο, σηματοδοτώντας έτσι το τέλος της Art Athina 2019. 

Το πρόγραμμα έχει επιμεληθεί η καλλιτεχνική διευθύντρια της Art Athina, Σταματία Δημητρακοπούλου. Περιλαμβάνει βίντεο καλλιτεχνών επιλεγμένα από το Daata Editions, μια πλατφόρμα που αναθέτει βίντεο, ήχο, ποίηση και ιστοσελίδες σε μια νέα γενιά καλλιτεχνών που δουλεύουν με κινούμενη εικόνα και ήχο, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, ανεξάρτητους χώρου τέχνης, καθώς και ανεξάρτητους Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. 

Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στον θερινό κινηματογράφο της Αίγλης Ζαππείου τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019, στις 9μμ.

Η είσοδος είναι δωρεάν. 

Συμμετέχοντες

Ανεξάρτητοι καλλιτέχνες

Ανδρέας Αγγελιδάκης, Γιάννης Βαρελάς, Βασίλης Καρούκ, Διονύσης Καβαλλιεράτος & Σίφης Λυκάκης, Άγγελος Παπαδημητρίου, Μαρία Παπαδημητρίου, Ρένα Παπασπύρου, Άγγελος Πλέσσας, Poka-Yio, Δέσποινα Σεβαστή.

Daata Editions

Peter Burr, Jacky Connolly, Jeremy Couillard, Keren Cytter, Tracey Emin, Rosie McGinn, Tin Ojeda, Scott Reeder, Básica TV, Amalia Ulman, Chloe Wise, Toby Ziegler

Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ

Λουκία Αλαβάνου, Χάρις Επαμεινώνδα, Αθηνά Ρέιτσελ Τσαγγάρη.

Ανεξάρτητοι χώροι

Haus N με την Βαλίνια Σβορώνου, Hypercomf με τους Hypercomf & Demode Video Cinema, Radio Athènes με την Ελένη Μπαγάκη.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Art Athina – We are the future» είναι σχεδιασμένο  από τον μη κερδοσκοπικό διεθνή κοινωνικό φορέα Σύγχρονης Τέχνης και Πολιτισμού, ΚROMA, για παιδιά ηλικίας άνω των έξι ετών, εφήβους και τους συνοδούς τους. Αναπτύσσεται μέσα από 10 και πλέον πολυσυλλεκτικά workshops που εστιάζουν στη ζωγραφική, την doodle art, τις κατασκευές, το κολάζ  το ψηφιδωτό, το παιχνίδι μυστηρίου και τη χαρακτική. Την υλοποίηση τους αναλαμβάνουν έμπειροι εικαστικοί, εκπαιδευτικοί, συγγραφείς, ερευνητές και πολιτιστικές ομάδες. Η συμμετοχή θα είναι δωρεάν.

Σάββατο 14/09

12:30 – 14:30 

Farewell Αnatolia- Ένα παιχνίδι Μυστηρίου στα Ματωμένα χώματα. 

Challedu inclusion | games | education 

Ένα συνεργατικό παιχνίδι ρόλων (RPG), δράσης και μυστηρίου, όπου οι παίκτες προσπαθούν να εξιχνιάσουν την αληθινή ιστορία του Μικρασιάτη από τον Κιρκιντζέ. 

13+ και ενήλικες συνοδοί τους 

14:30 – 15:30 

Και οι γραμμές έχουν ψυχή 

Δημήτρης Καλιβιώτης

Μέσα απο απλά παραδείγματα και σχέδια που θα κάνουν οι μικροί δημιουργοί θα έρθουν πιο κοντά στην κατανόηση της δύναμης των γραμμών και στο πως μπορούν να τις πλάσουν για να εκφράσουν κάτι. 

7-12

15:30 – 17:30 

Η μπαλαρίνα που δεν χόρευε 

Ελπίδα Μηναδάκη, Συγγραφέας & Βασίλης Θαλασσινός, Εικαστικός 

Αφήγηση παραμυθιού Παζλ με λέξεις από το παιδικό βιβλίο Χοροκατεσκευές – Χαρτοκοπτική και κατασκευή φιγούρων από ανακυκλώσιμα υλικά 

6-12

17:30 – 18:30 

Διακαλλιτεχνικ ότητα
και μικρομυθοπλασ ία 

Οι μαθητές καλούνται να περιηγηθούν στην έκθεση, να επιλέξουν και να φωτογραφίσουν ένα συγκεκριμένο έργο τέχνης. Στη συνέχεια, αφού πραγματοποιηθεί σύντομη επεξηγηματική ανάλυση των θεωρητικών όρων, οι μαθητές θα συγγράψουν ένα σύντομο κείμενο μυθοπλασίας. Θα ακολουθήσει ανάγνωση, παρουσίαση και κριτικός σχολιασμός των πρωτότυπων έργων. 

12-17 

18:30 – 19:30 

Origami και Περιβάλλον 

Τενάρ Τεναρίδου Εικαστικός / Εκπαιδευτικός 

Στο πρότζεκτ που θα πραγματοποιήσουμε έχουμε ως σκοπό να αναδείξουμε την μαγεία της δημιουργίας ενός οριγκάμι. Μέσα από το πρότζεκτ θα μάθουν και την σημασία της ανακύκλωσης. 

4-10 

Κυριάκη 15/09

12:30 – 14:00 

Το ψηφιδωτό μου γράμμα 

Λύδια Παπαδοπούλου Ψηφοθέτρια 

Εργαστήριο Ψηφιδωτού
Το κάθε παιδί θα έχει την ευκαιρία χρησιμοποιώντας έτοιμες ψηφίδες και μικρά βότσαλα να πειραματιστεί φτιάχνοντας ένα μικρό ψηφιδωτό με το πρώτο γράμμα του ονόματός του, για να το πάρει μαζί του. 

6-12

14:00 – 15:00 

Ρευστά τοπία 

Αγγελική Μπόμπορη Εικαστικός / Εκπαιδευτικός 

Τα παιδιά δημιουργούν ονειρικά τοπία συνδυάζοντας κολάζ κ ζωγραφική, χωρίς περιορισμό στο τρόπο σύνθεσης, δείχνοντας μας τούς εσωτερικούς ρευστούς δρόμους τους. 

6-12

15:30 – 15:45 & 15:45 – 16:30 

Doodle Battles / Τελικά τί είναι Τέχνη; 

Imaginary Rooms Δημιουργικό studio 

Doodle Art Workshop Οι συμμετέχοντες θα χωρίζονται στις ομάδες «Κριτικών τέχνης» και «Καλλιτεχνών», αποδομώντας ταυτόχρονα την αυστηρή κριτική και τη δημιουργικότητα, ως επιβεβλημένη διαδικασία. 

8-12

16:30-17:30

Thomas και Pablo μαζί για τα παιδιά 

Χριστίνα Κοντογεώργου Εικαστικός 

Ζωγραφική
Τα παιδιά εμπλέκονται άμεσα με την τέχνη δημιουργώντας πορτραίτα. 

4-10

17:30-18:30

Γράμματα και Χρώματα 

Τερέζα Κοντογεώργου Εικαστικός

Παιδικό workshop με ζωγραφική και collage. Τα παιδιά θα κατασκευάσουν έργα με έμπνευση απο το κίνημα lettrisme και τα γεωμετρικά σχήματα. 

Η Art Athina δεν περιορίζεται μόνο στις ημέρες της έκθεσης, αλλά δραστηριοποιείται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου με τις παρακάτω πρωτοβουλίες. 

Educational Program

Για δεύτερη χρονιά ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης και το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου υλοποίησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τη διαδρομή του έργου τέχνης, στο πλαίσιο της Art Athina. Το πρόγραμμα, που βασίζεται σε ιδέα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Art Athina, Σταματίας Δημητρακοπούλου, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία για πρώτη φορά στην ιστορία της φουάρ πέρυσι και επαναλαμβάνεται φέτος με συντονίστρια την επιμελήτρια Κατερίνα Νίκου. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε φοιτητές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, εικαστικούς και θεωρητικούς, και στόχο έχει  να τους πληροφορήσει, να τους εμπνεύσει και να τους προετοιμάσει για την εισαγωγή τους στον χώρο της τέχνης. Το πρόγραμμα αποτελείται από δύο ενότητες, επισκέψεις σε εργαστήρια εικαστικών και επισκέψεις σε χώρους τέχνης που συμμετέχουν στην Art Athina. Κατά την εικαστική περίοδο 2018-2019 πραγματοποιήθηκαν επτά διπλές συναντήσεις, σε στούντιο εικαστικών και, στη συνέχεια, στις γκαλερί που τους εκπροσωπούν στην Αθήνα.

Αrt Athina Workspace

H Art Athina συνεχίζει το πρόγραμμα residency συνολικής διάρκειας δύο μηνών, με τη στήριξη του Δήμου Αθηναίων και του Δικτύου Πολιτισμού Athens Culture Net. Μέσω του Art Athina Workspace δύο καλλιτέχνες, ο Neil Raitt από τις Ηνωμένες Πολιτείες και ο Dale Lewis από τη Βρετανία προσκλήθηκαν για τέσσερις εβδομάδες να εγκατασταθούν στην Αθήνα, να εμπνευστούν από την πόλη και να δημιουργήσουν επί τόπου τα έργα τους, τα οποία παρουσιάστηκαν στο διεθνές πρόγραμμα του Art Athina Summer Pop Up. 

Art Athina Open Studios

Ένα Σάββατο κάθε μήνα, από τον Ιανουάριο έως και τον Μάιο του 2019, καλλιτέχνες που ζουν και εργάζονται στην Αθήνα και εκπροσωπούνται από γκαλερί που συμμετέχουν στην φουάρ ανοίγουν τα εργαστήρια τους, παρουσιάζουν τη δουλειά τους και αναπτύσσουν συζήτηση με συμμε- τέχοντες του προγράμματος Υoung Patrons του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.